Ievadbilde

No fabrikas par biroju – sapnis par izaugsmi

Gadiem ilgi Pārdaugavas dienvidu krastmala bija pelēcīga pilsētas nomale, kurā tikai retus garāmbraucējus brīžam pārsteidza kāda savāda vertikāli ritmizēta celtne ar plašiem logiem, kura īsti neiederējās nedz apkārtējā mazstāvu ainavā, nedz ierastajos Rīgas arhitektūras stilistiskajos rāmjos. Daugavmalas ekonomiskā un arhitektoniskā attīstība šeit, gar Mūku­salas ielu, savu pirmo uzplaukumu piedzīvoja 20. gadsimta sākumā, kad īsi pirms Pirmā pasaules kara radās sapnis attīstīt inovatīvu optikas ražošanu, atverot Carl Zeiss uzņēmuma Rīgas filiāli, kura projekts Rīgas būvvaldes arhīvā nav saglabājies.

Ēkā pēckara gados bija darbojušies radiorūpniecības uzņēmumi, un arhitektūras speciālisti to novērtēja kā «funkcionālisma kanonisko formveides paņēmienu iemiesojumu četrstāvu ražošanas ēkā. Celtnes monolītā dzelzsbetona konstruktīvā struktūra ir noteikusi fasāžu arhitektūru, kurā dominē lieli stiklojumi» (do.co.mo.mo National Register Latvia, R., 1998). 21. gadsimta sākumā līdz ar pieprasījumu pēc mūsdienīgām biroju telpām radās iecere teritorijā izveidot Mūkusalas Biznesa centru, un tika izstrādāts detālplānojums, ietverot zudušās vēsturiskās Dēļu ielas atjaunošanu.
Veicot ēkas izpēti, atklājās tās laikpiederība un kultūrvēsturiskā vērtība, un radās aizdomas, ka tā varētu būt bijusi pati pirmā monolītā dzelzsbetona ēka Rīgā, kaut arī pilsētā tajā laikā tika būvētas vēl vismaz astoņas līdzīgas­­­ tektonikas ēkas. Jaunākie dati liecina, ka ēka ir celta, balstoties uz Jēnas fabrikas 1908. gada paplašināšanas projektu. Līdz ar to vēsturiskā Carl Zeiss fabrika bija pēc vissenākā projekta realizētā monolītā dzelzsbetona ēka Rīgā. Vai tās būvniecībā būtu darbojies gan Jēnā, gan arī Rīgā tolaik aktīvais Vācijas dzelzsbetona projektēšanas uzņēmums Wayss&Freytag, pagaidām apstiprinātu datu nav.
Skiču projekta stadijā tika nolemts ēku saglabāt, pārveidojot to biroju vajadzībām, kā arī līdzās radot mūsdienīgi ekspresīvu piebūvi ar stiklotu ātriju visā ēkas augstumā. Tomēr 2009. gada ekonomiskā krīze un nama tehniskais stāvoklis lika pārskatīt sākotnējās ieceres. 2017. gadā, vienojoties ar idejas autoru Pēteri Bajāru, tika piesaistīts «DUAL arhitektu» birojs, lai pēc pasūtītāja precizētajām prasībām izstrādātu jaunu projekta versiju.
Pēc pārrunām ar Valsts Kultūras pieminekļu inspekciju (tagad - Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde) tika nolemts tektonisko noturību zaudējušo oriģinālo būvi nojaukt un tās vietā veidot jaunu ēku, saglabājot oriģinālo ārējo veidolu. Galvenā atkāpe no oriģināla bija mūsdienīga siltumnoturība ārējām virsmām, sienu biezumu palielinot uz iekšu. Jauno ventilējamo fasādi tika paredzēts stiprināt uz metāla apakškonstrukcijas pie jaunas nesošās dzelzsbetona sienas, saglabājot visu vēsturisko arhitektūras elementu detalizāciju, bet visas jaunās nesošās konstrukcijas veidot gan tehnoloģiski noturīgas, gan telpiski tuvas oriģinālam.

Līdz ar to tika pieņemts vēsturisks lēmums par Rīgas un Latvijas pirmās industriālā mantojuma ēkas rekonstrukciju jeb uzbūvēšanu no jauna, pilnībā saglabājot tās arhitektonisko raksturu gan pilsētvidē, gan iekštelpu risinājumā. Pārstrādātais projekta variants panāca trīs svarīgas lietas. Pirmkārt, tas risināja sarežģītus tehniskos izaicinājumus, veidojot jaunu pāļu sistēmu caur oriģinālajiem režģogiem vēsturiskās būves daļā. Otrkārt, tika ieviestas vairākas būtiskas funkcionālās un arhitektoniskās detalizācijas izmaiņas jaunajā piebūves daļā, palielinot tās lietderīgi izmantojamo platību, bet samazinot tehniskā pagraba stāva izmērus. Treškārt, nodrošināja augstāku energoefektivitāti un visa projekta atbilstību BREEAM Excellent ilgtspējas sertifikāta prasībām.

Pirmajā stāvā zemes līmenī ir radīta plaša sabiedriskā iekštelpa - mākslas galerija divu stāvu augstumā, kura brīvi pieejama visiem interesentiem. Tai piekļaujas pakāpjveida auditorija sanāksmēm un pasākumiem, un tās slīpā grīda piešķir dinamiku objekta fasādes jaunajai daļai. Savērsti iegriezumi pirmā stāva sānu fasādēs izveidoti arī rekonstruētās ēkas daļā, atstājot iespēju tās pirmā stāva biroju telpas kādreiz nākotnē izmantot atvērtākām sabiedriskām funkcijām.

Rekonstruētās ēkas visos četros stāvos izveidotas plašas biroju telpas ar aptuveni 3,6 m augstiem griestiem atbilstoši oriģinālās būves telpiskajam risinājumam un ar lielisku skatu uz Daugavu. Vienā no šiem stāviem atrodas «DUAL arhitektu» birojs, tādējādi uzsverot prieku un lepnumu par rezultātu un telpu piemērotību inovatīvam radošajam darbam. Objekta jaunajā daļā tāda paša augstuma būvapjomā biroji ierīkoti piecos stāvos, stāvos panākot mūsdienām ierastāku nepilnu 3 m augstumu, taču nezaudējot plašuma un komforta sajūtu, pateicoties lielajiem logiem un vertikalitāti uzsverošās proporcijās veidotajam stiklojumam.
Ēkā ērti izvietotas divas kāpņu telpas ar liftiem, kas nodrošina savienojamību starp dažādajiem līmeņiem. Vertikālo komunikāciju un tehniski funkcionālo telpu atrašanās gan ēkas ziemeļu daļā, gan centrālajā kodolā veicina racionālu dabiskās gaismas izmantojumu un omulīgas iekštelpu proporcijas. Variētu tehnisko parametru stiklojuma izvēle atkarībā no debespusēm gan nodrošina vienlīdzīgu dabiskās gaismas līmeni un vizuālās uztveres komfortu visās telpās, gan arī atvieglo iekštelpu klimata uzturēšanu.

Monolītais dzelzsbetona karkass gan nosacīti vecajā, gan jaunajā daļā ļāva izveidot biroju telpas, kas ērti pielāgojamas dažādu lietotāju specifiskajām prasībām. To veicina arī pacelto grīdu sistēma visā objektā, kas zem grīdas ļāvusi noslēpt gan ventilāciju, gan apkures sistēmu, gan arī visus pievadus. Augšējā jeb sestajā stāvā ēkas jaunajā daļā biroji veidoti ar atkāpi no dzegas, tā iegūstot privātu ārējo terasi, bet vienlaikus saglabājot pilsētvides mērogu ēkas uztverē no ielas līmeņa. Savukārt virs vēsturiskā korpusa uz jumta atrodas publiska pakāpjveida terase pasākumiem ar panorāmas skatu gan uz Zaķusalu un Daugavu, gan arī uz Vecrīgu.
Pilsētbūvnieciski objekts precīzi iekļaujas vēsturiskā zemesgabala robežās, plānā sekojot tā smalkajiem lauzumiem un veidojot dinamisku būvmasu kompozīciju. Vēsturiskās ēkas apjoms bija veidots kā stabila, statiska forma ar dinamiska dizaina logailām un dzegas dekoru, toties jaunajā ēkā dinamiskās formās veidoti lielie arhitektūras apjomi, bet logi - vienkāršās taisnstūra formās. Rekonstruētās ēkas arhitektoniskajā detalizācijā uzsvērtais vieglums un tiekšanās augšup jaunajā apjomā nevis tieši kopēts, bet interpretēts ar mūsdienīgiem form­veides paņēmieniem. Te rūsināta metāla apdares fasāde akcentēta ar plašu logu stiklojumu, kas vietām telpiski izvirzīts uz āru ar režģotu metāla apmali, lai aiz vienlaidu stikla loksnes aizslēptu veramo logu daļu rāmjus fasādes plaknē. Metāla logu rāmji vēsturiskajās logailās projektēti un izveidoti atbilstoši uzņēmuma Carl Zeiss 1912. gada fotomateriāliem, ar šādu pārdomātu konstruktīvo risinājumu izceļot oriģinālā dizaina vizuālo smalkumu.

Fasāžu apdarē bija kāds elements, pie kura nācās atgriezties atkārtoti. Sākotnēji ārējā apdare bija iecerēta ar plāniem betona paneļiem, kas atbilstu oriģinālajam arhitektoniskajam tēlam. Tomēr izrādījās, ka nodomātie dzelzsbetona paneļi ir par lielu un par trauslu izgatavošanai un transportēšanai. Tāpēc tika nolemts veidot kombinēto apdari - daļēji izmantot dzelzsbetona elementus (cokols, palodzes, pilastri, vertikālie dekoratīvie elementi parapeta daļā), daļēji - dekoratīvo mikrocementa apmetumu uz apdares plāksnēm. Tie abi pēc klimatnoturīgās apstrādes veiksmīgi vizuāli saplūda kopā un radīja vienotas monolīta betona celtnes iespaidu.


Jaunprojektētās daļas ārējā apdare ieturēta rūsināta metāla noskaņā, izmantojot Neolith Iron Corten plāksnes; pirmā stāva līmenī, lai to vizuāli iesēdinātu dziļāk fonā, liktas tumšākas Eternit Equitone plāksnes, bet ārēji eksponētās nesošās betona kolonnas atstātas dabiski gaišā tonī, uzsverot ēkas nesošās karkasa konstrukcijas estētisko vērtību gan pagātnē, gan mūsdienās.

Ir pārdomāts arī ēkas izgaismojums tumšajā diennakts laikā, kas ne tikai krāšņo naksnīgo pilsētvidi, bet arī uzsver, cik ieinteresēti ir objekta pasūtītājs un lietotāji savu klientu un visas sabiedrības emocionālajā komfortā un sociālajā labsajūtā.
Interjera risinājums lielā mērā izrietēja no vēsturiskās ēkas arhitektonisko vērtību saglabāšanas principa. Kā liecība par ēkas pagātni rūpīgi veidotas un eksponētas gludas betona virsmas. Mūsdienu estētikas tendencēm par fonu kalpo metāliski vai matēti pelēkās nokrāsās veidotie mīkstie un vinila grīdas segumi, kā arī plašie stiklojumi un spoguļi. Tos papildina pārsvarā gaiši akcenti, koši zilas informatīvās norādes, triju formu gaismas ķermeņu variabls lietojums visos interjeros, kā arī dabiskie materiāli. Centrālā ātrija sienām, transformējamām akustiskajām auduma starpsienām un mēbelēm izvēlēts mierīgs tumšzils tonis.
Pēc neziņas un šaubu gadiem Mūkusala ir ieguvusi jaunu dzīvību un mūsdienīgus arhitektoniskos vaibstus. Tos paradoksālā kārtā - bet varbūt tieši Rīgai raksturīgā kārtā? - papildina vēsturisks būvapjoms, šoreiz - precīzas rekonstrukcijas veidā.

Ēkas mūsdienīgais risinājums 2023. gadā izpelnījās atzinību, iegūstot otro vietu starp Latvijas­­­ Būvniecības gada balvai nominētajām sabiedriskajām ēkām, taču paslīdēja garām 2024. gada Arhitektūras gada balvas finālistu sarakstam, parādot, cik strauji pieaug konkurence starp objektiem ar ļoti augstiem dizaina un tehniskās izpildes rādītājiem. Zeiss biroju apkārtne turpina attīstīties­­­, un tas ļauj cerēt, ka pirms simts gadiem­­­ sajustais sapnis par izaugsmi ļaus Mūkusalai­­­ kļūt par sabiedriski aktīvu un sociāli nozīmīgu pilsētvidi.

Latvijas Architektūra #6(175)/2024